الجمعة، ٢٦ سبتمبر ٢٠٠٨

عطشان يا صبايا

عطشان يا صبايا
وانا عاشق .. ع السبيل
عطشان
والميه ف بلدي
على عكس ما يجري النيل
والنخل العالي مطاطي
والجذع الواطي ذليل
والريح العاكس كابس
والريح العاطي بخيل
والنسمه اتعكر لونها
من هم الناس يا خليل
عطشان والنيل في بلدي
والزرع اخضر وجميل
وانا كنت امبارح خالي
واليوم دا صبحت عليل
عطشان ودوايا حبيبي
يسقيني العشق دليل
ودليل الحب .. عمايل
وكلام الحب جميل
وانا كل ما أقول التوبه
تغويني .. المواويل
تطرح في القلب جناين
تفقس فيها الزغاليل
عشاق يا حمام الغيه
ولا فيش قدامنا بديل
سكه ومحسوبه علينا
نمشيها
جيل ورا جيل
ع الشوك
نفرد خطاوينا
في الليل
تضوي القناديل
حوالينا قلوب حبابه
ومعانا العقل دليل
والشمس تصب صبابه
والمنبع نهر النيل
وان لاموا علينا يلوموا
ما لهمش علينا سبيل
ما هو شوك العشق
ملامه
والشوك
في الورد أصيل
ودوني ع السبيل
ودوني ع السبيل
..
..
احمد فؤاد نجم

هناك ٨ تعليقات:

Empress appy يقول...

ااااااه دايما بيجي على الجرح ابونا ابو النجوم ده

maiosha يقول...

كل سنة وإنت طيب يا عبد الله

كل عيد وإنت طيب

كفاية الرد ده بقى لحسن نعيد فى مارينا

Unknown يقول...

امممممممم احمد فؤاد نجم يبقى لا تعليق اكيد يعنى........
كل سنة وانت طيب يا عبد الله

Unknown يقول...

عبد الله انا قريت البوست اللى فات ... جامد جامد جامد يا ابنى بس تصدق انى كنت بحب اقول النشيد قوى فى المدرسة والله كنت بحس انى مبسوطة كدة حاجة معنوية لطيفة ........
اه الاهلى فى كل حتة عمل يجيب اجوان والزمالك استقال خلاص..

2ensan wnsan يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
2ensan wnsan يقول...

آبي هانم

فعلا والله بيجي عالجرح ولو سمعتيها بصوت الشيخ امام حاجه روعه فعلا

الحان جامده جدا والصوت اجمد واجمد

الله يرحمه الشيخ امام ويخلينا عم احمد فؤاد نجم

2ensan wnsan يقول...

maiosha

وانتي طيبه وبالف خير وعيد مبارك قصدي عيد سعيد

2ensan wnsan يقول...

ضاكتوره اوجي

وانتي بألف خير

انا بقى مكنتش بحب اقوله خالص

لا لالالالالالالالالالالالالالالا انتي كمان اهلاويه

كلكوا عليا ولا ايه