الأحد، ٢٢ يونيو ٢٠٠٨

هرتلة طالب ثانويه عامه ...

بطبيعة حالي كطالب طالع عيني في الثانويه العامه كبقية طلاب هذا الجيل سيئ الحظ . وتلك الدفعه التي اتفق عليها واضعي الامتحان ليخلصوا ثأرا قديما لا يعلم كنهه الا الله . كانت كل موضوعاتي السابقه عن تلك المرحله الحاسمه الدقيقه الثانويه العامه او كما نقول عنق الزجاجه - اللي طِول حبتين- ولكن ولله الحمد هذا سيكون آخرموضوعاتي وملاحظاتي تجاه هذا الوحش الهائل - ربنا يستر - .


في السنوات السابقه كانت والدتي - اعزها الله - تدعو لي ولأخي بدعاء واحد لا يتغير اثناء فتره الامتحانات وهو (( ربنا يرزقك بمصحح ابن حلال )) ودعوات اخرى متعلقه بمصحح امتحانات الثانويه العامه .. حيث ان مصير طالب الثانويه العامه كان متعلق بين اصابع مصحح الثانويه العامه . فبجرة قلم يتم تحويل طالب من كليه الى كليه ومن جامعه في مدينته الى جامعه اخرى في مدينه اخرى . بجرة قلم ينتقل الطالب من احدى كليات القمه الى كليات أدنى مكانه . وجرة القلم هذه كانت تعتمد على مزاج المصحح ... فأذا كان معتدل ضمن الطالب تصحيح عادل ... أما اذا كان مزاج مشاحنات بين المصحح وزوجته قبل ان يأتي للتصحيح ... او إذا كانت احدى علامات حذاء زوجته العزيزه واضحا جليا على خلقته الكريمه فلابد وأن ينتقم من زوجته في ورقة الاجابه ( انتي حشره انتي كذا انتي كذا ) وكل لفظه ينطقها بسباب او شتم على زوجته تترجم الى علامه خطأ (×) كبيره على ورقة الامتحان . لذا كان لزاما على والدتي العزيزه ان تدعو لي بهذا الدعاء ..



اما الان ومع اجواء تلك الامتحانات الملبده بالغيوم ( في عز يونيو والحر دا ) وسوء الاحوال النفسيه لدى واضعي الامتحانات . لابد وان تتطور دعوات والدتي العزيزه وان تضاف الى الدعوه السابقه دعوات اخرى اهمها ( اشفي عبيدك يا رب ) ودعوه اخرى بعد كل امتحان من تلك الامتحانات التي تأتي في مستوى الطالب المتوسط - ما تصدقش - والدعوه مع التعديل هي ( الله ينتقم ابن ال...... ) ( والله الراجل دا ما هيورد على جنه ) وهذه الادعيه ليست من والدتي العزيزه فقط ولكن من كل امهات لطلبة ثانويه عامه ..

استمع الآن الى اغنية يا اسكندريه للشيخ امام عيسى وتكررت جمله يوجهها الشيخ امام الى اسكندريه تفسر حالنا معشر طلبة الثانويه العامه
( يا عيني عاللي الزمان تعبهم وضاع تعبهم وما ارتاحوش نزل شبكهم في بحر طامي طلع شبكهم على فشوش وفيكي بين البشر ديابه وفيكي فوق البشر وحوش وفيكي ناس مغرمين صبابه لو كان زمانهم ما بيطولوش ) اصبحت اغنيها
( يا عيني عاللي الزمان تعبهم وضاع تعبهم وما نجحوش نزل شبكهم في تيست فاشل طلع شبكهم على فشوش وفيكي بين البشر مصحح وفيكي فوق البشر حاطين امتحانات وفيكي طلبه مغرمين صبابه لو كان نجاحهم ما بيطولوش)
مع خالص الاعتذار لذكرى الشيخ امام واحباء الشيخ امام


دعاء طلبة ثانويه عامه بقى

من حسن حظي او من سوءه لا اعلم حقا... ولكن هذا ما اختاره الله وانا ولله الحمد من اتباع مبدأ الخيره فيما اختاره الله .. انني قد دخلت امتحان الثانويه العامه للمرحله الثانيه لمدة سنتين اولهما كان السنه الماضيه حيث دخلت امتحان رياضه (2) واللغه الانجليزيه وعاصرت شكل وطبيعة الامتحانات السهله التي كانت في مستوى الطالب - المنفض طول السنه - والذي جعل معظم الدفعه الماضيه من طلبة كليات القمه طب وبترول وتعدين وهندسه وصيدله وطب اسنان وطب بيطري و حاسبات ونظم معلومات .. والسنه الحاليه دخلت امتحاني اللغه العربيه والفيزياء وفي انتظار الاقتصاد والاحصاء ورأيت وسمعت عن طبيعة الامتحانات المعقده وعن واضعي الامتحانات المعقدين نفسيا . وقارنت بين حاله الاستهبال الواضحه بعد امتحانات السنه الماضيه وبين حالة الاذبهلال والاندهاش بعد امتحانات السنه الحاليه .
بين الضحكات والابتسامات الراضيه عن مستوى الامتحان وبين الضحكات والابتسامات الهستيريه لضياع مجهود عام كامل وفقدان الامل في الكليه المرغوبه والمستقبل المرجو ...

وقارنت بين حواري مع اصدقائي السنه الماضيه وحواري مع اصدقائي من هذه الدفعه...

في السنه الماضيه (( ياه يا سلام ربنا يخلي اللي حاطط الامتحان دا دا والله ابن حلال وربنا يستر من التصحيح يا ريت يكون مزاج المصحح عنب وهو ماسك ورقتي ويا سلام لو ورقتي تتصحح في الاواخر)) .

السنه الحاليه (( الله يحرق ابن ..تييييت... اللي حاطط الامتحان دا , الله يا خد ابن ..تيييييييت.. دا , اه لو اعرفه ولا اعرف نمرته دا انا كنت روشته وزهقته في عيشته ...........الى اخر حوار لا يخلو من السباب والشتائم لواضع الامتحان دون ذكر اي مصححين اولكلمة تصحيح ))

ختاماً نرجو منكم الدعاء و( تعاطفك وحده مش كفاية) ادعي لكل طلبة ثانويه عامه وادعي على واضعي الامتحان وادعي ان ربنا يصلح بين كل مصحح مراته عشان ما تجيش على دماغنا احنا .



هناك ٨ تعليقات:

دعاء مواجهات يقول...

ههههههههههههههههههه

اية بس يابرنس؟؟

احنا بنخااف ولا اية بس؟؟

لاااا احنا نقوول قدر الله وما شاء فعل

وربنا لوحدة هينتقم من الظالم والمفترى

صدقنى

ربنا معااك يااارب وينجحك.

متقلقش...

عين فى الجنة يقول...

يا عم نفض
اخرتها ايه بعد الذل والمصاريف دى كلها؟
اتعلم حاجة مفيدة ميكانيكى سباك حداد مسلح
هم دول ملوك الفلوس يا هندسة
على فكرة انا موش بهزر

لكن ربنا يسهلك وتجيب مجموع كويس
سلام

Unknown يقول...

ربنا معاك يا عبد الله يااااااااارب الله يخرب بيوت واضعى الانتحارات يااااااااااارب يارب تجيب مجموع كبير ياااااااااارب........... اهم حاجة بقى يارب تخلص وخلاص اكيد زمانك زهقت وطهقت من حبسة الانتحارات

Empress appy يقول...

ربنا معاك ونفرح بيك يا رب يا رب وازغرط لك من هنا لبكرة

2ensan wnsan يقول...

دعاء

لا ما كان عبدالله بن غينم هيابا قط

بس هنعمل ايه الظروف بقى ربنا ينتقم من الظالم يا رب

2ensan wnsan يقول...

راجي

على رأيك اخرتها ايه ذل في ذل ربنا يستر بس واجيب مجموع والحق اي حاجه

الف شكر

2ensan wnsan يقول...

انجي ....


الله يخليكي عالدعوتين الحلوين دول انتي بتقولي فيها دانا زهقت وطهقت وقرفت بس خلاص خلصت والحمد لله بس الخوف لازهق من القعده

2ensan wnsan يقول...

Appy

يا رب يا رب ونفرح بيكي وهخلي والدتي تزرغطلك - مع انها ما بتعرفش - من هنا لبكره العصر