الأحد، ٢٨ سبتمبر ٢٠٠٨

صحة الرئيس بالدنيا

مش عارف ليه بعد ما سمعت بالحكم على الصحفي ابراهيم عيسى بالحبس شهرين افتكرت قصيدة ممنوعات بتاعت عمنا احمد فؤاد نجم
وبالذات في الاجزاء دي

ممنوع من الغنا
ممنوع من الكلام
ممنوع من الإشتياق
ممنوع من الإستياء
.......................
مخبر فى كل عقده
عسكر فى كل مينا
يمنعني لو أغير
عليكي أو أطير
إليكي واستجير
.......................
ممنوع من المناقشه
ممنوع من السكات
وكل يوم فى حبك
تزيد الممنوعات

أولا : أذاع أخبار وبيانات وإشاعات كاذبة من شأنها إلحاق الضرر بالمصلحة العامة ، وذلك بان نشر بالعدد رقم 130 من جريدة الدستور والتي يتولي رئاسة تحريرها والكتابة فيها خبرا كاذبا بعنوان " أنباء عن سفر الرئيس مبارك مريض بقصور بالدورة الدموية مما يقلل من نسبة وصول الدم إلي أوعية المخ " وعنوانا أخر أورد فيه " مستقبل مصر مرهون بقرارات عاطفية يتخذها الرئيس لحظة المرض " كما نشر بذات العدد مقالا تحت عنوان " الإلهة لا تمرض تضمن أخبارا وبيانات كاذبة أكد فيها شائعات المرض ، مما أدي إلي انخفاض مؤشر البورصة بصورة غير عادية وتصفية المستثمرين الأجانب لاستثمارات بلغت قيمتها أكثر من ثلاثمائة وخمسين مليون دولار الأمر الذي اضر بالمصلحة السياسية والاقتصادية للبلاد علي النحو المبين بالتحقيقات

دلوقتي مين المُدان في رقص مؤشرات البورصه اللي بتلعب دلوقتي يعني البورصه كده ولا كده في الارض ..

ثانيا : نشر بسوء قصد – وبأحدي طرق العلانية – أخبارا وإشاعات وبيانات كاذبة كان من شأنها إلحاق الضرر بالمصلحة العامة ، بأن نشر بسوء قصد وبطريق الكتابة والرسوم التوضيحية في عددي جريدة الدستور المشار إليهما الأخبار والبيانات والإشاعات الكاذبة موضوع الاتهام السابق ، مواليا تكرار النشر دون اعتبار للثابت من عدم صحتها إذ نشر بالعدد رقم 132 مقالا تحت عنوان " زيارة مبارك إلي برج العرب فشلت في القضاء علي شائعة مرضه " أكد خلاله تلك الأخبار والإشاعات مما الحق الضرر بالمصلحة العامة علي النحو المبين تفصيلا بالتهمة الأولي وبالتحقيقات وطلبت عقابه بموجب المادتين 102 مكررا فقرة 1 و 188 من قانون العقوبات .

احلى حاجه تلفت النظر في الكلام دا كله بسوء قصد دي حلو تفنيد النيه دا وان الواحد يعرف ايه اللي في نية حد تاني ولا دا عندهم هما بس يعني الاوبشن دا نازل مع الفيرجن الجديد اللي بيشوف اللي في النيه .

لا ونوعية القضايا كمان جديده ... ابديت جديد لقضايا تكدير الصفو العام وبث روح اليأس والتشاؤم والتحريض والحاجات دي بقت الحاق الضرر بالمصلحه العامه .. وايه هي اصلا المصلحه العامه ..


قال يعني المصلحه العامه ما كانش فيه الحاق اي ضرر بيها في حوادث العباره والشورى والدويقه والمسرح القومي ..
براءة قاتل الالف نفس وحبس الصحفي شهرين ..

----------------------------------------------------------------------
لا نار ولا حريق الماس الكهربي عالطريق ..

ومازال الماس هاربا .. على الرغم من جريمته الاولي التي لم يمر عليها شهرين اختفي واختفى وخرج الماس الكهربي على الساحه ليرتكب جريمته الاخرى في قلب المسرح القومي وللأسف مازال هاربا ..

بعد حريق المجلس يجي حريق المسرح الخوف لاحسن حاجه تانيه تتحرق اصل لما حصل حرق القاهره كان في نفس السنه وبعد 6 شهور من الحريق قامت الثورة ربنا يستر بقى

الجمعة، ٢٦ سبتمبر ٢٠٠٨

عطشان يا صبايا

عطشان يا صبايا
وانا عاشق .. ع السبيل
عطشان
والميه ف بلدي
على عكس ما يجري النيل
والنخل العالي مطاطي
والجذع الواطي ذليل
والريح العاكس كابس
والريح العاطي بخيل
والنسمه اتعكر لونها
من هم الناس يا خليل
عطشان والنيل في بلدي
والزرع اخضر وجميل
وانا كنت امبارح خالي
واليوم دا صبحت عليل
عطشان ودوايا حبيبي
يسقيني العشق دليل
ودليل الحب .. عمايل
وكلام الحب جميل
وانا كل ما أقول التوبه
تغويني .. المواويل
تطرح في القلب جناين
تفقس فيها الزغاليل
عشاق يا حمام الغيه
ولا فيش قدامنا بديل
سكه ومحسوبه علينا
نمشيها
جيل ورا جيل
ع الشوك
نفرد خطاوينا
في الليل
تضوي القناديل
حوالينا قلوب حبابه
ومعانا العقل دليل
والشمس تصب صبابه
والمنبع نهر النيل
وان لاموا علينا يلوموا
ما لهمش علينا سبيل
ما هو شوك العشق
ملامه
والشوك
في الورد أصيل
ودوني ع السبيل
ودوني ع السبيل
..
..
احمد فؤاد نجم

السبت، ٢٠ سبتمبر ٢٠٠٨

والله وعملوها الرجاله ولا عزاء لبلادي بلادي


بلادي بلادي بلادي **** لكِ حبي و فؤادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي وفؤادي
مصر يا أم البلاد **** انت غايتي والمراد
وعلى كل العباد **** كم لنيلك من أياد
بلادي بلادي بلادي**** لك حبي وفؤادي
بلادي بلادي بلادي**** لك حبي وفؤادي
مصر انت أغلى درة **** فوق جبين الدهر غرة
يا بلادي عيشي حرة **** واسلمي رغم الأعادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي وفؤادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي وفؤادي
مصر يا أرض النعيم **** سدت بالمجد القديم
مقصدي دفع الغريم **** وعلى الله إعتمادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي و فؤادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي وفؤادي
مصر أولادك كرام **** أوفياء يرعوا الزمام
سوف تحظى بالمرام **** بإتحادهم وإتحادى
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي و فؤادي
بلادي بلادي بلادي **** لك حبي و فؤادي
اول يوم دراسه بعد اجازه 3 شهور ما بين كسل الاجازه ومحاولات فاشله للعمل .. دائما ما كان يرتبط او يوم للدراسه بتلك القطعه القماشيه المهترئه المسماه مزاحا " علم " تتطاير على استحياء , مرتبطه بذلك الصاري الحديدي في منتصف حوش المدرسه ..
وجموع كبيره من الطلاب يندر ان تجدهم مجتمعين في يوم غير ذلك اليوم الاول من السنه الدراسيه .. يغالبون النعاس , يحاولون ان ينتصبوا قائمين .. يتقدم انشطهم والذي غالبا ما يكون ابنا لاحد المدرسين .. يتقدم في مشيه عسكريه طفوليه يفرضها عليه ذلك الواجب المهيب وهو إلقاء تحية العلم .. يتقدم وخلفه جناحان آخران من طلبة المدرسه .. يقف امام الصاري , يرفع بصره متوجها نحو العلم , تنثني يمينه مشيرة الى جبهته , ويصرخ صوته المبحوح مدعيا قوة ليست فيه .. تحيا جمهورية مصر العربيه .. تتردد ذات الجمله باصوات ناعسه في اركان المدرسه .. يردد الطلبه مقاطع مقتضبه من النشيد الوطني .

بلادي بلادي بلادي *** لكِ حبي و فؤادي
بلادي بلادي بلادي *** لك حبي وفؤادي
مصر يا أم البلاد *** انت غايتي والمراد
وعلى كل العباد *** كم لنيـــلك من أيـــاد
بلادي بلادي بلادي *** لك حبي وفؤادي
بلادي بلادي بلادي *** لك حبي وفؤادي
.
.
بمرور 12 سنه من التعليم بالمدارس ( ابتدائيه - اعداديه - ثانويه ) يتكرر سيناريو تحية العلم في اليوم الأول من الدراسه ... بتغيير بعض الكلمات فتتغير كلمة ( بلادي ) الى كلمة ( حماتي ) في مرح طفولي في المرحله الاعداديه , وذات الكلمه تتحول الى اي اسم فتاه ينتهي بتلك القافيه ..
12 سنه يتكرر النشيد الوطني يوميا و عن نفسي لا اتذكر كلمه واحده من نصه و اصدقائي ممن سألتهم في هذا الامر حالهم كحالي ..
بعد قليل سيبدأ اليوم الأول من السنه الدراسيه دون تحية العلم الذي غالبا سيكون غير موجود ودون ترديد النشيد الوطني الذي تم استبداله بذلك النشيد - والله وعملوها الرجاله ورفعوا راس مصر بلدنا - او - الاهلي في كل حته عمال يجيب اجوان.
سؤال هل تحفظ النشيد الوطني ؟؟
هل يمثل لك شيئا ؟؟
ملحوظه :
1 - اثناء بحثي عن نص النشيد الوطني وجدت اربعة نصوص مغلوطه للنشيد الوطني ..
2- انا زملكاوي حتى لو كان الاهلي في كل حته عمال يجيب اجوان ..

الخميس، ١٨ سبتمبر ٢٠٠٨

طب وحياة صيامي يا اخي ..

صباح الرز بلبن اللي بمكسرات عالوش اللي عالسحور , او مساء الكنافه والقطايف واللي بعد الفطار .. حسب إضاءة الأوضه اللي انت قاعد فيها .


رمضان كريم عليكوا كلكم النهارده خلاص بقينا 18رمضان ويومين تنتهي ايام المغفره ونبتدي ايام العتق من النار

أكيد رمضان زي أي شهر فيه سلبيات وما بنتحولش فيه لملايكه كلنا ..

اولا الدخله الغريبه بتاعت الموضوع دا عن الاكل وآه من الاكل والتركيز على الأكل الواحد وهو بيتسحر يا ترى الفطار بكره ايه نظامه وشهر هجر الاكل .. بقدرة قادر بيتحول الأكل هو محور اهتمام الناس فيه وطبعا بعد الأكل لازم نريح وننام ولا تراويح ولا عشاحتى وعلى رأي القائل - العشاء ممتده - بيصحى يصليها قبل السحور علطول ..
في هذا الشهر الكريم يكثر القسم بالصيام - وحياة صيامي يا اخي زي ما بقول لك كده - ويا سلام بقى لو دخلت بالصدفه حته كلها ستات يا عيني عليك وعلى دماغك اللي هتتاكل - وحياة صيامي يا اوختشي دا حصل - لا وايه التحابيش بتظهر بقى والفلفل والشطه اللي بتتحط عالكلام لازم تظهر .. مع العلم اننا في رمضان بس هي دي تسالي الصيام ..
غير كده بقى الواحد يعمل كل اللي هو عايزه ويجي في الاخر ويقول اللهم اني صائم .... ايه دا هي البنت دي لابسه كده -اللهم اني صائم - يعني هي لو كانت ظبطت الألوان كانت هتبقى اشيك - اللهم اني صائم - لا بس أكيد شعرها ناعم - اللهم اني صائم - الله يحرق البنات ولبس البنات اللي هيودينا في داهيه ..
لو حد فكر يروح صلاة القيام بيلاقي بقى واحد جاي يصلي وجايب معاه ابنه وابنه جايب معاه أكل شيبس او اي حاجه كأنها رحله .. ما علينا ..يدخلوا المسجد وننوس عين ابوه لازم يقعد جنب بابا وهو بيصلي بيضيع شرطين من شروط الصلاة في الجماعه وهي اعتدال الصف وسد الفُرج ولو كلمته يقول لك دا طفل وانا جايبه عشان يتعود عالصلاه ..
وطبعا حبيبنا كلنا التلفزيون والدش لازم نتابعه وشفت المسلسل الفلاني ايه رأيك فيه ويسرا في المسلسل دا ابدعت بصراحه لا وشفت سعد الصغير لما قتل نور الشريف في المسلسل دا اسمه ايه لا ولا اغنية يحيى الفخراني رهيييبه - برده دا نفس نظام الاكل -.
سلام بقى عشان اقوم الحق المسلسل واكل القطايف
رمضان كريم
بيس

الأحد، ٧ سبتمبر ٢٠٠٨

كوارثنا بتتقدم بينا ..



اذا كانت مصر ام الدنيا فهي ايضا أم الكوارث الغير طبيعيه والكوارث توصف بالغير طبيعيه عندما يتدخل في حدوثها فردا واحدا على الأقل ما بالك بطاقم كامل تدخل في حدوث تلك الكوارث .. بذلك تتميز كوارثنا عن بقية الكوارث فهي ليست ككوارث اندونيسيا ودول جنوب شرق آسيا في ان كوارثهم طبيعيه من نوعية تلك الكوارث .. زلازل - براكين - تسونامي .. وأيضا ليست كالكوارث السنيمائيه التي يتنبأ بها صناع السنيما الامريكيه .. وانما كوارث تحمل الطابع المصري التي يندر ان تجدها في اي مكان آخر ..في مصر شو هنوريك اللي عمرك ما شفته ..



كوارث وكوارث مرت على مصر وكان العامل الاساسي فيها هو التطنيش والتهييس من شله ليست قله ولا تُكنى بالمندسه ونعلمها كلنا حق العلم .. قطار الصعيد .. العباره ..مجلس ولع .. وأخيرا ويا رب يكون آخرا كارثة الدويقه ..





في ذلك الجزء من العالم الذي يصنف في منطقة حزام الزلازل بالتأكيد يحاولون ابتكار ما يساعدهم في التغلب على تلك الكوارث او على الأقل التعايش معها بأقل الخسائر ... وفي امريكا وبالتحديد في مدينة صناعة السينما لن تجد موسما صيفيا لم يكن فيه فيلما يتنبأ بما هو من الممكن أن يحدث من خراب ودمار وما سيحل على امريكا وشعبها من كوارث ومصائب بدءاً من افلام حروب النجوم وهجوم الكائنات الفضائيه على الشعب الامريكي - وكأن الارض قد خلت الا منهم - ما علينا - انتهاءا بكوارث تغير المناخ مرورا بالكويكبات التي اختارت القارة الأمريكيه مستقرا لها , وذلك الإرهابي المجنون الذي سرق سلاحا فتاكا يهدد به الحكومات ..



في جنوب شرق آسيا يحاولون مواجهة كوارثهم ..وتلك رياده .... في السينما الامريكيه يحاولون صنع وابتكار كوارث افتراضيه .. وتلك رياده ... اما الرياده المصريه تتجلى في خلق وابتكار كوارث حقيقيه غير افتراضيه .. كوارث بخاتم مصري وأيدي مصريه وضحايا مصريين .. صنع في مصر بأيدي مصريه وتطنيش مصري ..

حقيقي كوارثنا بتتقدم بينا ..